Scholing en intervisie

 

AGENDA: 

 

IMH STUDIEDAG 'BEYOND WORDS' 

Studiedag (Parental) Embodied Mentalisation, 7 maart 2019 

Kijken - Coderen - Invoelen - Ervaren - Interveniëren in de multi-sensorische ouder-kindrelatie - Videomateriaal en eigen ervaring 

 

LEZING 

Dana Shai, Israël

Coding Parental Embodied Mentalizing (PEMA): The Parental Embodied Mentalizing Assessment (PEMA) is a 12-point tool used to assess non-verbal risk and protective factors in parent-infant (0-2) dyads 

Rose Spencer, Groot Britannië

The usefulness of using embodied mentalizing with clinical populations 

 

WORKSHOP 

door Dana Shai, Israël PEMA-workshop 

 

VEELZIJDIG PROGRAMMA 

Jan Flameling, Filosofisch bureau Ataraxia, Nederland 

De plaats van het lichaam - Lichamelijkheid en beweging in westers & niet-westers denken en systeemtherapie 

 

Moniek Zeegers, UvA, Nederland 

Mind-mindedness: de ouder-babyrelatie in een cognitief en affectief kader 

 

Monica Ouwens, Nederland 

Laban workshop: lichamelijk ervaren en observeren vanuit beweging 

 

Thema 

Mentaliseren is de werkzame stof van ons vak. Inleven, meevoelen, meedenken en verplaatsen in de ander. Naast een cognitieve vaardigheid is dit bij uitstek een lichamelijke, zintuiglijke en intuïtieve vaardigheid. In het werken met ouders en (kleine) kinderen, maar ook met volwassenen en hun oorsprong in het kind-zijn, in de context van hun oorspronkelijke gezin is dit een niet te missen tool. 

Tijdens deze studiedag vergroten we onze vaardigheden vanuit verschillende disciplines: wetenschap, lichaamsgerichte ervaring en observatie. Het doel is om meer belichaamd, meer bezield en vaardiger vanuit embodied mentaliserende kwaliteiten te groeien. De nonverbale communicatie is hierna duidelijker te lezen, invoelbaarder en beter te duiden. 

Er is beperkt plaats (70 deelnemers). Bij belangstelling kunt u zich nu met vroege vogel-korting inschrijven. Na inschrijving op de nieuwsbrief blijft u automatisch op de hoogte van de verdere invulling van deze studiedag. 

Doelgroep                  

Infant mental health specialisten (i.o), ouder-kind-therapeuten, ouder-kind-interactie-onderzoekers, orthopedagogen en (GZ-) psychologen K&J, psychotherapeuten, psychiaters, ambulante werkers, danstherapeuten, gezinscoaches, bewegingswetenschappers en systeemtherapeuten. 

 

Datum en locatie

Donderdag 7 maart 2019 van 9.30 uur tot 17.00 uur  - De Nieuwe Liefde, Da Costakade 102, 1053 WP Amsterdam 

 

Kosten

185,- euro bij inschrijving voor 31 januari 2019 

205,- euro na 31 januari 2019

Inclusief lunch en certificaat

Annulering is kosteloos tot 31 januari 2019. 

 

Accreditaties

Accreditatie wordt aangevraagd bij DAIMH, NIP/NVO, NVRG, NVvP en FVB 

 

Inschrijven

Om aan te melden voor de studiedag, klik hier of stuur een e-mail naar: opleidingen@nultotzes.nl met naam, adres en discipline. 

Inschrijving is definitief door de kosten te voldoen op bankrekening NL79 INGB 000 6559 969 t.n.v. NultotZes Psychotherapie te Wijchen ovv Naam deelnemer en 'Beyond Words 07 03 2019'

 

Contact en meer informatie 

e-mail: opleidingen@nultotzes.nl 

 

 Achtergrondinformatie

 

PemWorks Overview 

PemWorks promotes positive child development through the facilitation of clinical assessment and intervention programs supported by research of parental embodied mentalizing – the full- body movement and dynamic nonverbal relationship between a parent and child. The Parental Embodied Mentalizing Assessment (PEMA) is a 12-point tool used to assess non-verbal risk and protective factors in parent-infant (0-2) dyads. PEMA training introduces participants to PEMA using didactic and experiential means to explore key features of parent-infant non- verbal communication and their significance in child development. PEMA training is available in a variety of formats to address a range of needs from introduction to certified application and practice. 

1) PEMA Introduction: 

The framework of PEMA risk and protective factors is broadly introduced in the context of underlying mentalizing theory and PEM research. PEMA Introduction is accompanied by video illustration and experiential learning. Participants leave with an understanding of parental embodied mentalizing and will be able to articulate the value of the PEMA tool as linked to positive child development and relational outcomes. 

2) PEMA Overview: 

The framework of PEMA risk and protective factors is explored in depth and linked to underlying mentalizing theory and PEM research. Participants leave with an understanding of parental embodied mentalizing and will be able to articulate the value of the PEMA tool as linked to positive child development and relational outcomes as well as identify elements of non-verbal communication dynamics. This full-day overview can serve to orient participants to parental embodied mentalizing within an existing practice and is intended to both introduce the concepts of parental embodied mentalizing as well as clarify its essential elements 
Audience: Suitable for licensed and pre-licensed mental health clinicians and/or providers working with parents and children 0-2yrs. 

Dana Shai, PhD

Founding Partner / CEO

pemworks.org

 

 

 

 

 

 2019 najaar.  data volgen

Bunde, Schoolpad 7: 

Scholing, supervisie en Intervisie:

Tweemaandelijks op de 3e zaterdag van de maand. Tijd: 10.00-14.00 uur. Inloop vanaf 09.45 uur. 

Doel van de bijeenkomsten is het vermeerderen van kennis op het gebied van de Infant Mental Health en het vergroten van vaardigheden in het systemisch werken met gezinnen met jonge kinderen, zowel door scholing als door interactie en leren van elkaar.

Iedere bijeenkomst bevat een inleiding (scholing), en feedback op eigen functioneren aan de hand van oefening en inbreng casuïstiek (supervisie).

Bij het einde van iedere S&S sessie wordt het nieuwe onderwerp en de behoefte aan inbreng eigen casuïstiek voor de volgende bijeenkomst vastgesteld.

Data:  reeks 2018 is afgerond

Kosten: bij intekening voor de hele reeks: 490 euro incl. BTW (niet meer mogelijk). 

Intekening per bijeenkomst: 98 euro incl. BTW. Opgave: 06 41729212 of jonker@nultotzes.nl

Rekeningnummer: NL79INGB0006559969 tnv NultotZes Psychotherapie

Wijchen/regio Nijmegen Netwerk IMH: volgende bijeenkomst donderdag 22 november 2018, 19.30-21.30 uur, Spelement, SAmSamschool,Kraaijenberg 8020, Wijchen

Wijchen: voorjaar 2019: Vorming van een Reflecting Team tbv consult aan gezinnen en/of begeleide intervisie. Eenmaal per 6-8 weken. Data nog nader vast te stellen.

2018 start 5 november: 

Bunde: Leergang Gezinnen met jonge kinderen: IMH/Systeemtherapie/vroege traumatisering: ' Van Preventie tot Psychiatrie.      Maandag 09.30-16.00 (+avond eenmaal: tot 20.00u) www.schoolvoorsystemischeopleidingen.nl 

Najaar 2018: maandag:  5 november, 19 november, 3 december + avond, 17 december, 14 januari en 28 januari 

Doelgroep: IMH professionals(i.o.), systeemtherapeuten (i.o.), GZ-psychologen, psychotherapeuten, kinderartsen, cb artsen, gezinswerkers en werkers in de kinderopvang met SKJ-registratie